Az USA-t is meghódítja az egyedülálló magyar orvosi fejlesztés

A Semmelweis Egyetem és a 4D Anatomy által tavaly elnyert TÁMOP pályázatnak köszönhetően elindult a Stanford Egyetemen már alkalmazott magyar fejlesztés bevezetése az itthoni orvosképzésben.

Az orvosi taneszköz továbbfejlesztésével a hazai közoktatásban is meghonosítható a világon egyedülálló, interaktív, négydimenziós képalkotási technológia. Tervek szerint az emberi testet részletesen bemutató 4D térkép már nem csak az egyetemi hallgatók számára nyújt mindennapi segítséget a tanulásban, hanem a közoktatásban is – a biológia órákon vagy az egészségügyi szakképzésben. Segítségével a diákok „testközelből” tanulmányozhatják szervezetünk felépítését és működését.

A világon egyedülálló magyar fejlesztésű program, a 4D Anatomy, az emberi fej és nyak anatómiáján kívül immár a test további részeit is bemutatja, korszakalkotó technikai megoldásai révén egyedülálló precizitással, és soha nem látott részletgazdagsággal. Moduljai 2013-tól az egyik legnevesebb amerikai felsőoktatási intézmény, a Stanford Egyetem oktatási anyagába is beépülnek, és további tárgyalások folynak más nagy orvosi egyetemekkel is.

Az idei évben a fejlesztés fontos állomásához érkezett el a cég azzal, hogy az eddig DVD-n kapható interaktív térhatású számítógépes programját és annak adatbázisát immár online felületen is hozzáférhetővé tette. Az emberi test az internet segítségével akár otthoni számítógépről, valós időben és térben is megjeleníthető, tanulmányozható. Az internetes felhőből elérhető számítógépes program valós idejű oktatási platformmá alakult.

Az egyedülálló oktatóeszköz jelentősége kiemelkedő az emberi test felépítésének és működésének bemutatásában. Az orvosképzésben további szerepet kap a boncteremi gyakorlatok részleges kiváltásában (virtuális boncolás), illetve a ritka patológiai kórképek megjelenítésében.

Így működik

Olyan programot fejlesztett ki egy magyar csapat, ami forradalmasíthatja az anatómiaoktatást. A cég egy olyan térhatású térképet fejlesztett körülbelül négyszázmillió forintból kizárólag magyar részvétellel az elmúlt hat évben, ami egyedülálló az orvosképzésben.

Az ötlet hátterében az anatómiaképzés nehézségei álltak. Az atlaszok unalmasak, és nem eléggé részletesek. Az animációknak nincs sok közük a valósághoz. A boncolás még mindig menő, viszont egyre kevesebb a munkára felajánlott holttest, egyes nagy hírű nemzetközi orvosi egyetemek már kénytelen is voltak lemondani róla. Nekik jön jól a 4D Anatomy, ami a boncolás tanulságait adja vissza úgy, hogy emberi holttest sem szükséges  hozzá.

Alapja egy olyan rendszer, ami egy gömbfelszínen mozgat egy kamerát maximum egyfokos lépésekben. A kamera másodpercenként legalább egyszer képet készít az alá helyezett testrészről, a függőlegeshez képest plusz-mínusz hetven fokban. Ez körülbelül azt jelenti, hogy a holttestet berakják a gömbfelszín alá, és boncolás közben folyamatosan fotózzák egy előre elkészített program szerint. A munka végére minden szögből, minden rétegről nagyfelbontású fotó lesz, amit már csak össze kell mosni a megfelelő szoftverrel.

A nemzetközi szabadalmakkal védett szoftver a fejlesztők szerint remek kiegészítője lehet a tananyagnak, aminek hála a jövő orvosai jobban megismerik az emberi testet. De jól jöhet az orvosoknak is, hiszen “az ember felejt”, és egy műtét előtt érdemes lehet megnézni, hogy beavatkozáshoz pontosan mire kell figyelni.

23657_anatomy-4d-3.jpeg
6 évnyi fejlesztés

A legnevesebb amerikai orvosi egyetemek érdeklődnek a dr. Balogh Attila agy- és gerincsebész és dr. Kutor László, az Óbudai Egyetem oktatója által kifejlesztett 4D Anatomy anatómiai szimulátor iránt, amely az emberi testet eddig nem látott részletességgel mutatja be, négy dimenzióban.

A hatévnyi fejlesztés eredményeképpen elkészült, teljesen magyar fejlesztésű program az orvosképzésben és az egészségügyi oktatásban alternatívát nyújt az anatómia ismeretek megszerzésére. A világszerte korlátozott bonctermi oktatás és a kétdimenziós anatómiai atlaszok mellett a valós emberi szöveteket valósághűen és rendkívüli részletességben bemutató szimulátor az élményszerű tanulás lehetőségét nyújtja, de arra is jó, hogy a sebészek felfrissítsék anatómiai tudásukat egy-egy komplikált műtét előtt.

Dr. Balogh Attila a 2000-es évek közepén az Egyesült Államok egyik vezető agysebészeti klinikáján volt vendégkutató, ott kezdték el foglalkoztatni az úgynevezett interaktív képrekonstrukciós technikák. Az egyetem képalkotó robotmikroszkópja ugyanis, amelyet funkcionális idegsebészeti műtéteken használtak, rendkívül robosztus, másfél tonnás, nehezen mozgatható és nagyon lassú szerkezet volt.

23657_anatomy-4d-1.jpg
Olyan, mint a Google Earth

A szakember egy gyorsabb, könnyebben használható műszer ötletével kereste fel dr. Kutor Lászlót, az Óbudai Egyetem tanárát, aki úgy jellemezte magát, hogy a szenvedélye az orvosi műszerek kifejlesztése. Kutor úgy gondolta, hogy olyan készüléket kellene fejleszteni, amely legalább másodpercenként készít egy felvételt, és egy képzeletbeli gömb felszínén úgy mozog, hogy legalább egyfokonként lefotózza az előtte fekvő testrészt.

Miután elkészült a különleges gömbszkenner, a Semmelweis Egyetem Anatómiai Intézetének feji és nyaki preparátumait minden oldalról és szögből dokumentálták, majd az így kapott nyersanyagot egy szoftver segítségével virtuális valósággá formálták.

“A 4D Anatomy-t úgy kell elképzelni, mint a Google Earth programot. A preparátumokba egyre mélyebbre hatolhatunk, a képeket, a szeleteket megfoghatjuk, megforgathatjuk, miközben egy szemüvegen keresztül térhatásúnak is látjuk azokat” – magyarázta dr. Balogh Attila. A szimulátor negyedik dimenzióját az idő jelenti, ugyanis a térhatású testrészekbe lépésről-lépésre lehet egyre mélyebbre hatolni, illetve fokozatosan vissza is lehet térni a felszínhez közelibb síkokba.

23657_anatomy-4d-2.jpg
Az anatómiai szimulátort kifejlesztő céget, a 4D Anatomy Hungary Kft-t dr. Balogh Attila 2006-ban alapította. Az eddigi 400 millió forintos fejlesztéseket önerőből finanszírozta két társa segítségével. Az atlasz továbbfejlesztése Magyarországon történik (a Landshark Software Kft. végzi), az értékesítési és marketing tevékenység pedig az USA-ban zajlik.

“Európára az Egyesült Államok után akarunk koncentrálni, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy ami már a tengerentúlon bevált, azt könnyebb Európában bevezetni” – magyarázta korábban az agy- és gerincsebész. Amerikai részről ígéretes érdeklődés van már az UCLA, a John Hopkins, a Harvard és a Stanford Egyetemek részéről, és jó esély van rá, hogy a szimulátor hamarosan az orvosképzés részévé válik. A négydimenziós anatómiai atlasz fej-nyaki részét 350 dollárért árusítják.

 

Forrás:MTI

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*